5 zmysłów a marketing CZ.I

Dopóki nie trafiła w moje ręce książka Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży  (dr A.K.Pradeep) zupełnie nie zdawałam sobie sprawy z tego, jak ważna może się okazać wiedza o mózgu w marketingu. Badania wykazują, że najbardziej wiarygodne testy na temat zachowań zakupowych człowieka to właśnie testy na mózgu (EEG, fMRI czy biometria). Niestety zwykłe ankiety przed/posprzedażowe mogą zostać zmanipulowane lub uczestnicy takich badań mogą nawet nieświadomie udzielić błędnej odpowiedzi. Mózgu jednak się tak łatwo nie oszuka, dzięki niemu jesteśmy w stanie sprawdzić każdą reakcję człowieka na produkt, co daje właściwie 100% pewności jakie działania marketingowe należy podjąć w momencie przygotowywania strategii.

Z działaniem ludzkiego mózgu wiąże się pięć zmysłów, które sprawiają, że człowiek jest tak niezwykłą i wszechstronną istotą. Warto znać nasze zmysły w momencie podejmowania działań marketingowych. Żeby było łatwiej, wybrałam najważniejsze informacje o pierwszych trzech zmysłach i wymienię je poniżej w punktach : )

WZROK

  • aż 1/4 ludzkiego mózgu przetwarza bodźce wzrokowe
  • 70% receptorów zmysłowych znajduje się w oczach
  • wzrok ma przewagę nad wszystkimi pozostałymi zmysłami
  • odbiór bodźców wzrokowych dokonuje się na poziomie mózgu- to on interpretuje kolory, kształty, wyrazy twarzy i krajobrazy
  • najwięcej bodźców wzrokowych, które odbieramy, przypada na wiek od 15 do 30 lat

I co z tego?

  • najbardziej przyciąga reklama wizualna
  • w wieku 15- 30 lat w życiu człowieka bardzo wiele się dzieje i jest podatny na bodźce wzrokowe, w tym czasie kształtuje swoją tożsamość i gusta
  • zbyt wysokie półki i nawał artykułów przysłaniające klientowi ten przedmiot, który chce kupić utrudniają obserwację otoczenia, poruszanie się w przestrzeni i lokalizację produktów
  • najważniejsze elementy zamieszczaj zawsze na górze reklamy
  • proste zagadki (np. rebusy) stosowane w reklamie przykuwają uwagę mózgu, a rozwiązanie ich sprawia mu przyjemność

WĘCH

  • zapach trafia bezpośrednio do ośrodków emocji i pamięci
  • w przetwarzanie informacji węchowych angażuje się zaledwie 1% zasobów mózgu
  • bodźce węchowe budzą silne emocje
  • intensywność odbierania bodźców zapachowych przypada na wiek od 5 do 10 lat
  • człowiek ma 5 milionów receptorów węchowych, a owczarek ma ich 220 milionów

SMAK

  • często współdziała z powonieniem
  • utrata węchu powoduje znaczące ograniczenie zdolności doświadczania wrażeń smakowych
  • wrażenia zapachowe poprzedzają te smakowe (sam zapach potrafi pobudzić nasze ślinianki)

I co z tego?

  • z oboma zmysłami wiąże się pamięć epizodyczna- mózg po wyczuciu charakterystycznego zapachu lub, na przykład, po zjedzeniu ciasta drożdżowego z rodzynkami jest w stanie przywołać wspomnienie sprzed wielu lat. Warto wykorzystać dany zapach, kojarzony powszechnie z dzieciństwem, aby klient łatwo mógł kojarzyć Twoją markę z czymś przyjemnym
  • stosuj zapachowy marketing w sklepie czy w biurze- jest to najlepiej odbierana wizytówka marki i najbardziej zapamiętywana przez mózg
  • zawsze zastanawiaj się nad tym jak pachnie Twoja oferta
  • prezentuj apetycznie wyglądający produkt i zadbaj o to, żeby reklama przedstawiała osobę, która konsumuje go z przyjemnością
  • produkty spożywcze powinny komunikować się z klientem w sposób wizualny
  • nie stosuj sztucznych dodatków, np. małych plastikowych elementów wkładanych pomiędzy produkty

Warto pamiętać o roli mózgu człowieka w marketingu i starać się obserwować nie tylko nasze otoczenie, ale też nas samych : ) Na koniec należy zaznaczyć, że oczywiście największym zmysłem podatnym na reklamy jest wzrok, ale mimo wszystko to marketing zapachowy w ostatnim czasie zyskuje rozgłos. Tak jak wspominałam, charakterystyczne zapachy zostają w naszej pamięci na długi czas, a co jest lepszego dla marki jak nie pozostanie w pamięci klienta? Wykorzystujmy moc tego zmysłu, jeśli tylko mamy taką możliwość.

W drugiej części omówię zmysł dotyku i równie interesujący zmysł słuchu. Zapraszam za tydzień!

Źródło: Pradeep A.K., Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, wyd. Helion, Gliwice, 2011.

wzór studio graficzne - reklama logo

Blog Konkret Marketing wspiera graficznie

Logo studio graficzne Wzór