Jak zmienić konsumenta w prosumenta?

W czasach obecności praktycznie każdej firmy w internecie można zauważyć jak zmieniają się nasi konsumenci. Działania e-commerce’owe w tej chwili mają do czynienia z aktywnym konsumentem dosłownie bez przerwy. Jest to dobra sytuacja dla firmy, ponieważ może się wiele nauczyć od swoich klientów. Jeśli zależy Ci na wizerunku firmy, ale też na udoskonalaniu produktu, pewnie też zadasz sobie to pytanie. Jak zmienić wobec tego zwykłego konsumenta w tego aktywnego- prosumenta?

Zacznijmy najpierw od wyjaśnienia terminu- kim właściwie jest prosument? To osoba, która przed zakupem szuka opinii o produkcie/usłudze/firmie w internecie a dopiero później podejmuje decyzję zakupową. Natomiast po zakupie aktywnie komentuje produkt/usługę/firmę, dzieli się opiniami na portalach społecznościowych i forach, kontaktuje się z firmą np.poprzez ich tablicę na Facebooku, ocenia produkt np.na Ceneo. Krótko mówiąc- aktywnie uczestniczy w życiu produktu.

Obecność prosumentów w internecie ma swoje dobre i złe strony. Możesz dzięki nim udoskonalać swoją ofertę i reklamować się dobrymi opiniami, ale musisz pamiętać, że jakikolwiek Twój błąd będzie bardzo szybko nagłośniony i Twój klient może odwrócić się od Ciebie razem z całą rodziną, znajomymi i znajomymi znajomych. Zawsze szybko reaguj na takie sytuacje!

Zdjęcie przedstawia aktywnego konsumenta - prosumenta

Skupiając się jednak na tych pozytywnych stronach prosumpcji, których jest zresztą zdecydowanie więcej, podpowiem teraz jak w kilku prostych krokach motywować swoich konsumentów do aktywności:

  1. Przede wszystkim dostarczaj im informacji- w tym szczególnie pomagają blogi. Przekazuj informacje o firmie, dziel się swoją wiedzą, pisz o produktach i usługach jakie posiadasz. Im więcej informacji, tym lepiej, bo w oczach klienta stajesz się profesjonalistą w swojej dziedzinie. Jeśli jeszcze wahasz się, czy założyć bloga- sprawdź mój poprzedni post o content marketingu.
  2. Wejdź z klientem w interakcję- do tego używaj social mediów. Tam najchętniej użytkownicy dzielą się opiniami. Warto ich o nie zapytać, poprosić o udostępnienie, o zaproszenie znajomych na Twoje wydarzenie. Twórz do tego konkursy, krótkie gry a nawet popularne ostatnio GIFy czy oznaczanie znajomych w komentarzach. Wykorzystaj koniecznie ten potencjał.
  3. Korzystaj z serwisów rekomendacyjnych- to pierwsze źródło informacji o produkcie, do którego ucieka się Twój prosument. W temacie rekomendacji, warto zastanowić się też nad współpracą ze znanym blogerem lub youtuber’em.
  4. Bądź widoczny w serwisach geolokalizacyjnych- użytkownicy coraz częściej wykorzystują je do oznaczania siebie w danym miejscu. Nawiąż kontakt z klientem, który właśnie oznaczył się np.w Twojej restauracji i zaproponuj mu darmowego drinka. To zdecydowanie pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki (prosument od razu podzieli się tą informacją ze znajomymi), ale też zbuduje dialog z klientem.

Oprócz dzielenia się opiniami prosumenci coraz częściej biorą udział w tworzeniu produktów. Daj klientowi taką możliwość i weź możliwość z innych marek, które pozwoliły klientom na stworzenie kolejnego smaku chipsów lub zawartości burgerów.

Pamiętaj, że Twoja obecność w internecie jest szczególnie obserwowana. Wykorzystaj tę chęć do dzielenia się opiniami a na pewno pozytywnie wpłynie ona na Twój wizerunek. Warto podjąć rozmowę z klientami aby stali się prosumentami, bo to dzięki nim stajesz się lepszy.

wzór studio graficzne - reklama logo

Blog Konkret Marketing wspiera graficznie

Logo studio graficzne Wzór