
Sklep internetowy to świetny pomysł na biznes. Jeśli tylko masz smykałkę i pasję, warto wystartować ze sprzedażą online. Nie ważne, co to będzie, w każdym przypadku warto znać pięć podstawowych zasad, które ułatwią ci prowadzenie sklepu internetowego.
1: Zacznij od stworzenia person
Wiedza na temat tego, kto kupuje twoje produkty, jest naprawdę kluczowa. Tylko w ten sposób możesz dowiedzieć się, jak powinieneś komunikować się z klientami. Aby dobrze wyobrazić sobie, do kogo powinieneś kierować swoje działania marketingowe, warto stworzyć persony – przykładowe osoby, które mogą być twoimi potencjonalnymi klientami. Aby to zrobić warto zajrzeć do Google Analytics, dzięki czemu możesz dotrzeć do informacji o tym, jakie są dane demograficzne twoich klientów, ich zainteresowania i to, czy korzystają z laptopa czy raczej urządzeń mobilnych. Profil potencjalnego klienta może być naprawdę niezwykle pomocny.
2: Uprość metodę kupowania
Zasada jest taka – im mniej kroków między wyborem produktu a sfinalizowaniem transakcji, tym lepiej. Jeśli po drodze będzie pojawiało się bardzo wiele wyskakujących okienek, trzeba będzie zaznaczać kolejne zgody i uzupełniać kolejne dane, może okazać się, że kupujący się zniechęci. Im krótsza będzie droga, tym mniej czasu, żeby się rozmyślić i wycofać z emocjonalnego zakupu. Dlatego warto zrezygnować z konieczności zakładania konta czy zapisywania się do newslettera. Warto także pamiętać o możliwości płacenia blikiem czy poprzez platformy finansowe. Dzięki temu cała transakcja dla klienta będzie szybka i wygodna, a to duży plus.
3: Dbaj o porzucone koszyki
W niektórych przypadkach za niską sprzedażą stoi nie brak potencjalnych klientów, a ich rozmyślanie się w trakcie robienia zakupów. Jeśli zauważasz, że wielu klientów rozpoczyna zakupy i zaczyna kompletować koszyk, a potem z jakiegoś powodu go porzuca, warto zastanowić się nad przyczyną. Może być ich naprawdę wiele – wysokie ceny, wysoki próg minimalnej wysyłki lub darmowej dostawy, mało intuicyjna strona. Problemów jest naprawdę sporo, ale warto się nad nimi zastanowić. Warto poprosić kogoś z zewnątrz o ocenę działania witryny sklepu, dzięki temu łatwiej będzie zlokalizować problem i wyeliminować go. A do osób, które rozpoczęły zakupy, ale ich nie skończyły warto wysłać przypomnienia lub atrakcyjne rabaty na dodatkowe produkty, które mogą ich zainteresować, na przykład w wyskakujących okienkach. To naprawdę może zadziałać.
4: Przypominaj o sobie od czasu do czasu
Poszukiwanie nowych klientów jest ważne i nie można o nim zapomnieć, jednakże warto postawić na zbudowanie długotrwałej, lojalnej relacji z dotychczasowymi klientami. Jak to zrobić? Budowanie społeczności wokół sklepu nie jest łatwe i może zająć sporo czasu. Do tego wykorzystuje się dwa narzędzia – social media i newsletter. Ten drugi sposób jest lepszy, jeśli chcesz przekonać wcześniejszych klientów do kolejnego skorzystania z twoich usług. Musisz jednak pamiętać o tym, że musisz mieć zgodę na wysyłanie treści marketingowych. Jeśli nie robisz mailingów regularnie, od czasu do czasu warto przypomnieć się starszym klientom, na przykład wraz z życzeniami na urodziny czy różne okazje i niewielkim rabatem czy promocją na niektóre grupy produktów.
5: Zagwarantuj możliwość kontaktu
W sprzedaży online liczy się także komunikacja bezpośrednia. Zadbaj o to, by twoi klienci mogli być z tobą w kontakcie zawsze, kiedy tego potrzebują. Niestety, ale w Internecie nie ma miejsca na to, by klient czekał do kolejnego dnia roboczego tygodnia, by zadzwonić w godzinach pracy na infolinię i zapytać o szczegóły zamówienia, sposób płatności czy rozmiary ubrań. Dlatego warto zapewnić klientom możliwość komunikacji w inny sposób. Prowadzenie czatów z klientem to świetne rozwiązanie. Poza godzinami pracy może to być także rozmowa z chatbotem. W tej roli dobrze sprawdzi się także FAQ z odpowiedziami na najczęstsze pytania i wątpliwości.