W ostatnim czasie coraz więcej słyszy się pojęciu branding personalny. Mówi się o nim przede wszystkim w kontekście rozwoju zawodowego oraz zarządzania własnym wizerunkiem. Rzućmy nieco więcej światła na to, czym jest marka osobista i co można dzięki niej osiągnąć.
Marka osobista. Co to takiego?
Pod pojęciem branding personalny kryje się nic innego, jak marka osobista. Jej budowanie powinno zaś stanowić dokładnie zaplanowany proces zarządzania zarówno własnym wizerunkiem, jak i karierą. Innymi słowy, jest to sygnowanie własnym nazwiskiem wszystkich oficjalnie podejmowanych działań i wypowiedzi.
Branding personalny to całokształt działań, które ukierunkowane są na zbudowanie marki naszej własnej osoby. W pewnym sensie każdy człowiek tworzy bowiem całą swoją osobą określoną markę. We współczesnych realiach branding stał się ważnym narzędziem służącym do budowania wizerunku, rozpoznawalności oraz wysokiej wiarygodności. Dzięki niej mamy szansę stać się wiarygodnymi w oczach odbiorców, w tym również potencjalnych klientów.
Jakie korzyści może przynieść branding personalny
Odpowiednio wykreowana marka osobista jest przydatna w wielu branżach. Mamy branding personalny w modelingu, branding influencerów, sportowców, polityków, dziennikarzy, aktorów, przedsiębiorców i w wielu innych działalnościach i zawodach. Generalnie o swój branding personalny powinien zadbać każdy, komu zależy na odnoszeniu sukcesów w życiu zawodowym oraz na nadaniu dodatkowej wartości swoim działaniom i produktom.
Dzięki niemu mamy szansę na zyskanie dużej rozpoznawalności w środowisku zawodowym. Zbudowanie silnej i wiarygodnej marki osobistej pozwoli w dłuższej perspektywie czasowej osiągnąć znaczącą przewagę rynkową. Ma to szczególne znaczenie z tego względu, że żyjemy w czasach naznaczonych wysoką konkurencyjnością.
Co jest kluczowe w budowaniu marki osobistej?
Aby skutecznie budować branding personalny, należy umiejętnie połączyć pewną grupę elementów w spójną strategię. Należy zatem zastosować odpowiednie działania wizerunkowe oraz marketingowe, wsparte wiedzą z zakresu psychologii i coachingu (aby ją poszerzyć, warto regularnie korzystać z kursów lub szkoleń). Wszystko po to, aby wkroczyć na taką ścieżkę rozwoju osobistego, która dowiedzie nas do sukcesu.
Branding personalny polega zatem na budowaniu profesjonalnego wizerunku, jednak oznacza on w tym przypadku coś znacznie więcej niż tylko pożądany wygląd czy zachowanie. Obejmuje on również właściwie prowadzoną komunikację, poprzez którą mamy przekazać innym, jakie są nasze cele, dokąd zmierzamy i co mamy do zaoferowania. Branding personalny jest procesem wymagającym czasu i zaangażowania. Jest to jednak wysiłek, który popłaca. Warto zatem inwestować w siebie, swoje osiągnięcia i wizerunek. Odpowiednie kształtowanie własnej marki może korzystnie wpłynąć zarówno na relacje zawodowe, jak i prywatne.